- 17 sierpnia, 2024
- 35
- 0
Geometria kół to usługa dostępna w naszym serwisie Japantech we Wrocławiu, polegająca na regulacji układu zawieszenia, aby uzyskać odpowiednią pozycję kół względem pojazdu oraz podłoża. Jest to operacja wymagająca specjalistycznego sprzętu, który posiadają tylko bardzo dobre serwisy samochodowe. Prawidłowe ustawienie poszczególnych parametrów ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy wszystkich elementów układu zawieszenia oraz kół względem siebie. To z kolei przekłada się na zminimalizowanie oporów toczenia, a więc i zużycia paliwa. Dzięki temu wszystkie elementy składowe zawieszenia, takie jak łożyska kół, amortyzatory, sprężyny, wahacze czy tuleje gumowe, posłużą znacznie dłużej.
Spis treści:
Gdzie zrealizować tę usługę?
Kluczowe znaczenie
Skutki nieprawidłowości
Charakterystyka
Jak przebiega regulacja?
Kiedy należy zlecić usługę?
Ustawienie geometrii kół to jedna z usług, którą zlecisz w naszym warsztacie Japantech we Wrocławiu. Specjalizujemy się w pojazdach z rynku azjatyckiego, ale wykonujemy czynności serwisowe i naprawy również w samochodach europejskich oraz z USA. Każdy warsztat świadczący usługę regulacji geometrii zawieszenia musi posiadać specjalistyczny sprzęt, za pomocą którego specjaliści mogą zbadać najważniejsze parametry ułożenia kół względem podwozia samochodu, a także podłoża. W naszym serwisie dokonujemy także dokładnych przeglądów aut oraz możemy podjąć się innych, nawet najbardziej skomplikowanych napraw, np. silnika, układu hamulcowego, skrzyni biegów, układu wydechowego, chłodnic, klimatyzacji i wielu innych.
Geometria zawieszenia to zbiór różnych ustawień, które mają bezpośredni wpływ na sposób prowadzenia się samochodu. Mowa o kwestiach, takich jak zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Te ostatnie odpowiadają za bardzo komfortowe zachowanie układu kierowniczego, które zna każdy kierowca, polegające na samoczynnym powrocie kierownicy do pozycji do jazdy na wprost po jej puszczeniu w trakcie wychodzenia z zakrętu lub łuku drogi. Prawidłowo ustawione parametry umożliwiają też samoczynne utrzymywanie przez samochód toru jazdy idealnie na wprost, jeżeli jedziesz po równej drodze bez bocznych podmuchów wiatru. Nie można zapomnieć o pewności w pokonywaniu łuków i zakrętów, podczas których pojazd powinien prowadzić się pewnie i nigdy nie tracić przyczepności bez powodu. Geometria kół oraz zawieszenia odpowiada więc w bardzo dużej mierze za bezpieczeństwo jazdy, a tym samym jest parametrem, którego absolutnie nie można ignorować. Nie można też zapomnieć o kwestii zużycia opon, które będzie minimalne tylko wtedy, gdy wszystkie składowe geometrii będą wyregulowane w sposób optymalny.
Geometria kół pojazdu nie jest czymś, co kierowca może po prostu ignorować. Jeżeli poszczególne parametry będą źle ustawione, efekty mogą być bardzo rozległe i znacznie obniżać bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Przede wszystkim będzie można zaobserwować szybkie zużycie opon, ale nie na całej ich powierzchni. Najczęściej skutkiem złych ustawień jest zdzieranie bieżnika po jednej ze stron opony – wewnętrznej albo zewnętrznej. W pewnych sytuacjach może dojść do tzw. wyząbkowania, czyli charakterystycznego uszkodzenia bieżnika powodującego bardzo głośne toczenie się kół po asfalcie. Można to zaobserwować, przesuwając dłonią po czole opony – w jednym kierunku będzie można wyczuć specyficzne „haczenie” bieżnika. Źle ustawione parametry powodują znaczne pogorszenie przyczepności samochodu do nawierzchni drogi. Na mokrym asfalcie pojazd może wpadać w poślizgi już przy niewielkiej prędkości na łagodnych łukach. Będzie też można odczuć bardzo charakterystyczną „nerwowość” w zachowaniu się auta. Nie można nie wspomnieć o wzroście zużycia paliwa, który będzie spowodowany większymi oporami toczenia kół.
Geometria kół 3D we Wrocławiu to nowoczesny, szybki i wyjątkowo precyzyjny sposób na dokonanie prawidłowych ustawień. W warsztacie Japantech korzystamy z w pełni skomputeryzowanej instalacji, składającej się między innymi z systemu kamer wysokiej rozdzielczości. Dzięki nim jesteśmy w stanie odwzorować położenie kół względem siebie niemal w dowolnej płaszczyźnie. Daje to pewność, że regulacja będzie przeprowadzona nie tylko poprawnie, ale z maksymalną możliwą precyzją.
Najpierw mechanicy ustawiają samochód na specjalnym stanowisku, po czym do kół mocowane są specjalne urządzenia odczytujące ich położenie względem siebie oraz kąty nachylenia. Przed lub za pojazdem znajduje się natomiast wysięgnik z kamerami o wysokiej rozdzielczości, który wykrywa ogólną pozycję nadwozia auta. Dla maksymalnej precyzji kamery wykorzystują wiązkę lasera, dzięki czemu możliwe jest zobrazowanie położenia wszystkich czterech kół w trzech płaszczyznach. Dane trafiają do komputera, który przelicza setki parametrów na sekundę, spływające ze wszystkich czujników i kamer. Na monitorze prezentowany jest dokładny obraz aktualnego ustawienia geometrii w pojeździe, a także informacje, o ile poszczególne parametry są poza swoim idealnym przedziałem regulacyjnym. Mając już ten zbiór informacji, mechanicy mogą przystąpić do regulacji poszczególnych elementów zawieszenia. Zmiany różnych parametrów geometrii osiąga się między innymi poprzez regulację drążków kierowniczych, pozycji kolumn McPhersona względem zwrotnicy, czy ustawienie przedniej i tylnej belki pomocniczej zawieszenia względem podłużnic pojazdu. Efekty zmian ustawień są na bieżąco prezentowane na monitorze systemu, co pozwala na wykonanie pracy w sposób szybki i bardzo precyzyjny.
Regulację zawieszenia należy wykonać przede wszystkim wtedy, gdy obserwujesz nieprawidłowe zachowanie się auta na drodze, nerwowe reagowanie na ruchy kierownicą, łatwe wpadanie w poślizg albo szybkie i nienaturalne zużywanie się opon. Jednak są również inne sytuacje, gdy warto sprawdzić jej stan. Robi się to zwłaszcza, gdy:
– wymieniono istotne elementy zawieszenia (wahacze, kolumny McPhersona, tuleje, kompletne belki pomocnicze),
– wymieniono elementy układu kierowniczego (końcówki drążków, maglownica, zwrotnice),
– wymieniono komplet opon na nowe (warto dokonać kontrolnego sprawdzenia),
– samochód uczestniczył w kolizji lub wypadku,
– pojazd zaliczył wpadnięcie w większą dziurę na drodze,
– auto zbyt szybko najechało na przeszkodę (np. wysoki krawężnik).
Jeżeli w Twoim samochodzie opony piszczą na zakrętach, na mokrej nawierzchni masz wrażenie, że pojazd jest na granicy wpadnięcia w poślizg, a opony ulegają szybkiemu i nierównomiernemu zużyciu – to prawdopodobnym problemem jest źle ustawiona geometria kół. Sprawdzenie i regulację należy wykonywać po każdej zmianie istotnych elementów zawieszenia, takich jak kolumna McPhersona, rama pomocnicza przedniego lub tylnego zawieszenia, a także po kolizjach drogowych. W naszym serwisie Japantech posiadamy profesjonalny sprzęt ustawiający wszystkie parametry w sposób trójwymiarowy, co zapewnia wyjątkowo wysoką precyzję. Zapraszamy do kontaktu i umówienia terminu już dziś.