- 16 listopada, 2024
- 39
- 0
Naprawa skrzyni biegów we Wrocławiu to jedna z kluczowych usług oferowanych przez serwisy samochodowe. Problemy dotyczą najczęściej skrzyń automatycznych, które ze względu na złożoną konstrukcję są bardziej podatne na awarie. Jednak nawet skrzynie manualne, powszechnie uznawane za trwałe, wymagają czasami napraw i serwisowania. W tym poradniku przedstawimy najczęściej spotykane usterki w skrzyniach obu typów oraz praktyczne wskazówki, jak samodzielnie im zapobiegać.
Spis treści:
Serwis
Modele manualne
Co najczęściej się psuje?
Jak unikać usterek?
Modele automatyczne
Najczęstsze awarie
Przedłuż życie komponentów
Naprawa skrzyni biegów we Wrocławiu, którą możesz zlecić w naszym serwisie Japantech, może być przeprowadzona zarówno w skrzyni manualnej, jak i automatycznej. Nasz warsztat specjalizuje się głównie w pojazdach z rynków azjatyckich – osobowych oraz terenowych. Jednak niestraszne są nam mniej i bardziej poważne naprawy również w pojazdach europejskich i amerykańskich. W naszym warsztacie, oprócz serwisu skrzyń biegów, zlecisz również inne usługi, np. wymianę paska czy łańcucha rozrządu, wymianę koła dwumasowego, naprawę hamulców, układu wydechowego, chłodnic czy zawieszenia, a także diagnostykę komputerową i dokładny przegląd.
Dzisiejszy poradnik rozpoczynamy od tematu skrzyń ręcznych, ponieważ te są najpopularniejsze na polskich i europejskich drogach. Uchodzą za bardzo trwałe, niektórzy kierowcy są przekonani, że nie trzeba w nich nawet wymieniać oleju – co oczywiście nie jest prawdą. Skrzynia manualna przenosi napęd w sposób czysto mechaniczny. Oznacza to, że wał korbowy jest na sztywno łączony z kołami napędowymi pojazdu, poprzez odpowiednio wybrany przez kierowcę bieg, nazywany też przełożeniem. Powoduje to, że konstrukcja manualna jest dość prosta i poważne usterki występują rzadko. Sprawdźmy zatem, co najczęściej psuje się w takich przekładniach i jak możesz temu zapobiec przez odpowiednie korzystanie z samochodu.
Elementami, które zużywają się najbardziej w przypadku skrzyń manualnych są synchronizatory poszczególnych biegów. To niewielkie sprzęgła cierne, które mają za zadanie wyrównać obroty różnych elementów przekładni w trakcie zmiany przełożenia. Znakomita większość skrzyń posiada synchronizator dla każdego przełożenia służącego do jazdy do przodu. Niektóre mogą posiadać również osobny dla biegu wstecznego, wtedy nie ma możliwości, by wrzucając ten bieg, dało się usłyszeć zgrzyt. Objawem uszkodzenia synchronizatorów jest właśnie zgrzytanie podczas zmiany przełożeń, dlatego, jeśli takie odgłosy dobiegają do naszych uszu, może to oznaczać konieczność remontu skrzyni. Jeszcze innym, często występującym, uszkodzeniem jest awaria łożysk. Zwykle jej skutki ograniczają się do głośnej pracy skrzyni na niektórych biegach albo ciągle. W przypadku niektórych skrzyń jest to wada fabryczna, np. w przypadku przekładni o oznaczeniu M32 stosowanej między innymi w samochodach Fiata.
Na zdrowie skrzyni manualnej największy wpływ masz Ty sam jako kierowca. Synchronizatory zużywają się bardzo szybko podczas agresywnych zmian biegów albo jazdy nieumiejętnej. Sprzęgło należy zawsze wciskać do samego końca, a przed samym ruchem lewarkiem poczekać chociaż pół sekundy. Nie należy też siłować się z nim, jeżeli bieg nie wchodzi od razu, nie ma sensu przykładać coraz większej siły do lewarka, ale po prostu poczekać aż synchronizator wykona swoją pracę. Jednak zarówno dla synchronizatorów, jak i łożysk najbardziej kluczowa jest regularna wymiana oleju. To absolutny mit, że w skrzyniach manualnych nie trzeba tego robić. Interwały zwykle są długie, mogą dochodzić nawet do 60-80 tysięcy kilometrów. Ale tego okresu nie należy przeciągać, jeżeli chcesz cieszyć się sprawną skrzynią jeszcze przez długie lata.
Cena naprawy skrzyń biegów automatycznych we Wrocławiu zazwyczaj jest wyższa niż napraw przekładni manualnych. Wpływ na to ma większe skomplikowanie takiej skrzyni, a także bardziej precyzyjne i zarazem droższe części zamienne. Dlatego też w przypadku posiadania takiej skrzyni bardzo istotne jest odpowiednie dbanie o jej serwis. Tutaj z pewnością nie ujdzie na sucho przeciąganie w czasie interwałów wymiany oleju. Musisz też wiedzieć, że pod pojęciem skrzyni automatycznej kryje się tak naprawdę wiele różnych rozwiązań, które mają tylko jedną wspólną cechę – pozwalają na jazdę bez konieczności poruszania lewarkiem i operowania sprzęgłem. To, co dzieje się w środku skrzyni, może być diametralnie inne w zależności od konkretnego typu. Najpopularniejsze typy to: przekładnia hydrokinetyczna, skrzynia dwusprzęgłowa DSG, przekładnia bezstopniowa CVT. Istnieją również tzw. skrzynie zautomatyzowane, czyli de facto przekładnie manualne z mechanizmem samoczynnie zmieniającym biegi i sterującym sprzęgłem.
W przypadku standardowych „hydrokinetyków” najczęściej występującą awarią jest spalenie tarczek sprzęgłowych. Nie dzieje się to jednak samo z siebie, a zwykle jest efektem kiepskiej jakości oleju, braku jego wymiany na czas, a także zbyt niskiego poziomu tej cieczy. Zdarza się również, że tarczki ulegną przegrzaniu podczas bardzo intensywnej eksploatacji skrzyni, na przykład regularnego wciskania gazu w podłogę, osiągania maksymalnych prędkości czy też holowania ciężkich przyczep. Może dojść również do uszkodzenia modułu sterującego, tak zwanej mechatroniki. Wtedy skrzynia przechodzi w tryb awaryjny i zwykle mamy do dyspozycji tylko jedno przełożenie. Uszkodzeniu może ulec także samo sprzęgło hydrokinetyczne, tzw. konwerter. W przypadku skrzyń bezstopniowych CVT może również dojść do uszkodzenia samego łańcucha lub pasa transmisyjnego, czego efektem jest najczęściej całkowity brak możliwości dalszej jazdy.
W przypadku skrzyń automatycznych absolutnie kluczowym aspektem jest regularna wymiana oleju. Interwały są krótsze niż w przypadku przekładni manualnych, zwykle wynoszą od 40 do 60 tysięcy km. Wraz z olejem należy również wymieniać filtr, który zatrzymuje zanieczyszczenia naturalnie pojawiające się w oleju (np. zużyty materiał cierny z tarczek sprzęgłowych). Należy zawsze stosować oleje o wysokiej jakości i spełniające wymagania narzucone przez producenta. Każde odstępstwo może być powodem awarii skrzyni, której remont bywa bardzo drogi. Warto również porzucić agresywny styl jazdy i nie holować ciężkich przyczep, zwłaszcza w górzystym terenie. Z takimi warunkami jazdy lepiej radzą sobie skrzynie dwusprzęgłowe typu DSG, które są nawet montowane w pojazdach o sportowym charakterze, głównie ze względu na błyskawiczny czas zmiany przełożeń. W przypadku „automatów” hydrokinetycznych oraz CVT należy absolutnie porzucić rajdowe aspiracje, a skrzynia odwdzięczy się za to o wiele większą żywotnością.
Skrzynia biegów to mechanizm niezbędny w przypadku napędu pojazdu silnikiem spalinowym. Podobnie jak jednostki napędowe, miewają swoje usterki, których częstotliwość występowania jest różna i zależy w dużej mierze od konkretnego typu przekładni. Aby przedłużyć życie zarówno przekładni manualnej, jak i automatycznej konieczne są przede wszystkim regularne wymiany oleju. Ważna jest również – zwłaszcza w przypadku skrzyń automatycznych – rezygnacja z wykorzystywania maksymalnej mocy silnika, dopóki olej nie osiągnie temperatury roboczej. Jeśli chcesz przeprowadzić serwis skrzyni biegów w swoim aucie, zapraszamy do jednego z dwóch serwisów Japantech we Wrocławiu.