- 17 lipca, 2024
- 69
- 0
Wymiana paska rozrządu we Wrocławiu, którą możesz zlecić w warsztacie Japantech, to niezmiernie ważna czynność eksploatacyjna. Każdy silnik spalinowy posiada układ rozrządu, który najczęściej jest napędzany właśnie za pomocą gumowego paska zębatego, rzadziej łańcucha. W razie zerwania wspomnianego paska w większości silników dochodzi do uszkodzeń, których naprawa pochłania bardzo duże pieniądze. Pasek, ale również łańcuch, należy zatem wymieniać regularnie. Interwały zawsze podane są w książce obsługi samochodu i zwykle są dwa: po określonym przebiegu lub po określonej ilości czasu (zależnie, co nastąpi jako pierwsze). Przekonaj się, jaką rolę rozrząd pełni w samochodzie i dlaczego jego uszkodzenie wywołuje tak kosztowną awarię silnika.
Spis treści:
Dlaczego należy przeprowadzać wymianę?
Elementy składowe układu
Jaką rolę pełni?
Od czego zależy koszt usługi?
Przebieg procedury
Jak często należy zlecać usługę?
Wymiana paska rozrządu we Wrocławiu to jedna z usług, którą oferuje nasz serwis samochodowy Japantech. Zajmujemy się przede wszystkim pojazdami japońskimi i koreańskimi, w których się specjalizujemy. Jednak wykonujemy również prace przy pojazdach europejskich czy wyprodukowanych w USA. Wróćmy jednak do kwestii wymiany paska. Jego rola jest kluczowa dla pracy silnika spalinowego, co oznacza, że w razie zerwania dochodzi do bardzo poważnej awarii. Pasek wykonany jest z gumy, a w jego wnętrzu znajdują się elementy wzmacniające, tworzące swoiste zbrojenie. Są one bardzo wytrzymałe, jednak po dziesiątkach tysięcy przejechanych kilometrów i po upływie wielu lat materiały te ulegają zużyciu i degradacji. Grozi to zerwaniem się napędu rozrządu w trakcie jazdy, co nie tylko skończy się powrotem do domu na lawecie, ale również koniecznością wykonania częściowego remontu silnika lub całkowitej wymiany jednostki napędowej. W naszym serwisie wykonujemy wszelkie konieczne, a nie tylko te wyżej wspomniane, naprawy. Oferujemy wymianę oleju, naprawę hamulców, skrzyni biegów, układu wydechowego, chłodnic, zawieszenia czy klimatyzacji. Wymieniamy również katalizatory i sprzęgła, a także zapewniamy dokładny przegląd pojazdów.
Rozrząd samochodowy to nie tylko pasek lub łańcuch, ale także wiele elementów współpracujących. Służą one do stabilizacji toru pracy paska, jego odpowiedniego napięcia oraz prowadzenia. Najistotniejszą rolę pełni napinacz, który najczęściej jest czysto mechaniczny. W jego wnętrzu pracuje sprężyna, która dociska rolkę prowadzącą i w ten sposób kasuje wszelki luz, jaki mógłby się na pasku pojawić. Pęknięcie wspomnianej sprężyny zwykle również kończy się katastrofą, ponieważ pasek luzuje się i może w każdej chwili przeskoczyć na kołach zębatych. Spowoduje to desynchronizację kluczowych elementów silnika i jego uszkodzenie, wymagające kosztownej naprawy. Innym bardzo ważnym podzespołem są pozostałe rolki prowadzące, które nie napinają paska, ale utrzymują go w odpowiednim położeniu. Mimo że ich rola jest bierna, posiadają łożyska, które również z czasem ulegają zużyciu. Nie można zapomnieć o pompie cieczy chłodzącej, potocznie zwanej pompą wody. W większości silników jest ona napędzana właśnie przez pasek rozrządu, co oznacza, że do jej wymiany trzeba zdemontować wszystkie jego elementy. Stąd też w trakcie wymian rozrządu najczęściej wymianie ulega także wspomniana pompa, ponieważ i ona może ulegać awariom – zarówno pod względem zużycia łożyska, jak i uszczelnień.
Dlaczego w ogóle potrzebny jest rozrząd? Czy niemożliwe byłoby wyprodukowanie silnika, który by go nie potrzebował? Silniki spalinowe posiadają różnie rozwiązane układy rozrządcze, w niektórych są one minimalistyczne, jednak całkowita ich eliminacja jest niemożliwa. Wynika to z samej konstrukcji silnika spalinowego czterosuwowego, który posiada komorę spalania z zaworami ssącymi i wydechowymi, które muszą otwierać się i zamykać w ścisłych odstępach czasu. Rozrząd, który najczęściej napędzany jest właśnie przez pasek, dba o to, by układ zaworowy pracował w synchronizacji z pracą wału korbowego. Ponieważ zawory, otwierając się, wsuwają się nieco w przestrzeń cylindra, tłok absolutnie nie może wtedy znaleźć się w górnym położeniu. Właśnie dlatego zerwanie rozrządu jest tak katastrofalne, ponieważ rozpędzone tłoki uderzają z ogromną siłą w otwarte zawory, doprowadzając do ich wykrzywienia lub nawet urwania.
Cena wymiany paska rozrządu w serwisie Japantech we Wrocławiu zależna jest przede wszystkim od jego typu. Układy oparte na klasycznym pasku są zazwyczaj prostsze w obsłudze niż te posiadające łańcuch. Nie bez znaczenia pozostaje też konstrukcja samego silnika. Cena będzie wyższa w przypadku jednostek napędowych w układzie V, które posiadają dwie głowice, ponieważ wtedy napęd jest bardziej rozbudowany. Wpływ może mieć też skomplikowanie całego procesu bądź konieczność użycia specjalnych narzędzi.
Zastanawiasz się, w jaki sposób mechanicy wymieniają rozrząd? Postaramy się przybliżyć tę procedurę w odniesieniu do prostego silnika benzynowego posiadającego pasek. Najpierw zdejmowana jest plastikowa osłona, pod którą znajduje się cały napęd. Następnie silnik trzeba ustawić w odpowiednim położeniu, co fachowiec czyni, przekręcając wałem korbowym za pomocą klucza. Konieczne jest takie ustawienie, by znaki znajdujące się na dolnym kole przytwierdzonym do wału korbowego, a także górnym będącym częścią wałka rozrządu, zgrały się ze sobą lub z analogicznymi znakami na obudowie. Następnie luzowany jest napinacz, co pozwala na usunięcie starego paska. Napinacz oraz rolki prowadzące są wymieniane na nowe. Jeżeli silnik posiada napęd pompy wody bezpośrednio z paska rozrządu, teraz przychodzi czas na jej wymianę. Spuszczany jest płyn chłodniczy, co pozwala na odkręcenie pompy i przymocowanie nowej. Następnie mechanicy przystępują do instalacji nowego paska, układając go względem wszystkich rolek i kół pasowych tak, jak wymaga tego procedura serwisowa dla danego pojazdu i silnika. Pozostaje już tylko prawidłowe napięcie napinacza i sprawdzenie, czy znaki na kołach zębatych nie uległy przesunięciu. Jeżeli silnik po odpaleniu pracuje prawidłowo, fachowcy przykręcają plastikowe osłony i samochód jest gotowy do wydania klientowi.
Wymiana napędu rozrządu, na który składa się pasek, napinacz, rolki prowadzące i ewentualnie pompa cieczy chłodzącej, należy przeprowadzać w konkretnych odstępach czasowych. Każdy producent samochodu informuje o tym użytkownika w książce serwisowej, gdzie wyszczególnione są wszystkie czynności, które należy regularnie przeprowadzać. Wyróżniamy dwa interwały w kwestii wymiany rozrządu. Pierwszy – czasowy – oznacza, że należy dokonać wymiany po upływie określonej ilości lat, zwykle około pięciu. Drugi – kilometrowy – nakazuje przeprowadzić tę operację po przejechaniu określonego przebiegu, zwykle jest to od 50 do 100 tysięcy km. Co niezmiernie istotne, te interwały zawsze działają jednocześnie. Jeżeli najpierw upłynie maksymalny czas „ważności” rozrządu, należy przeprowadzić wymianę. Jeżeli natomiast dużo jeździsz i najpierw przekroczony zostanie określony przebieg, również należy zgłosić się do warsztatu.
Wymiana paska rozrządu to bardzo ważna procedura, którą należy wykonywać regularnie, aby uniknąć poważnej awarii silnika. Jej poprawne wykonanie wymaga wiedzy, doświadczenia i precyzji od mechanika, dlatego zawsze warto wybierać najlepszych fachowców. Wrocławski serwis Japantech posiada duże grono specjalistów, którzy najlepiej zajmą się Twoim samochodem. Zadzwoń do nas i zarezerwuj termin już teraz!