- 15 czerwca, 2024
- 147
- 0
Montaż czujników parkowania we Wrocławiu to usługa, która może zostać wykonana zarówno dla zupełnie nowego, jak i używanego samochodu. Wciąż nie wszystkie pojazdy są wyposażone w ten niesamowicie przydatny system, włącznie z tymi, które dopiero opuszczają salon. Tymczasem czujniki parkowania to instalacja niesamowicie zwiększająca bezpieczeństwo, pomagająca unikać zderzeń z innymi autami, a przede wszystkim pieszymi. Jako że parkowanie – zwłaszcza w dużych miastach – jest obecnie wyjątkowo utrudnione przez obecność ogromnej liczby pojazdów na drogach, posiadanie takich czujników jest wyjątkowo przydatne.
Spis treści:
Gdzie można zrealizować usługę?
Sposób działania systemów ultradźwiękowych
Systemy radarowe i laserowe
Koszt i sposób montażu
Instalacja gotowego zestawu
Doposażenie
Usługę montażu czujników parkowania we Wrocławiu można zamówić w naszych dwóch wrocławskich warsztatach Japantech. Specjalizujemy się głównie w naprawach pojazdów z rynków azjatyckich, jednak zajmujemy się również samochodami z rynku europejskiego, a także z USA. Ponieważ procedura zakładania czujników jest podobna w każdym typie samochodu, z pewnością poradzimy sobie z nią także w przypadku Twojego auta. Oprócz tego realizujemy szereg innych usług, m.in. wymianę oleju, geometrię kół 3D, wymianę paska lub łańcucha rozrządu, naprawę hamulców, układu wydechowego, chłodnic, silników i skrzyń biegów, wymianę katalizatorów, diagnostykę komputerową, przegląd techniczny i wiele innych. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób czujniki parkowania, zwane również czujnikami cofania, działają i czym się charakteryzują, poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.
Zdecydowanie najbardziej popularnym rodzajem czujników cofania są te działające na zasadzie odbicia fal dźwiękowych od przeszkód. Ponieważ dźwięk rozchodzi się w atmosferze z pewnym opóźnieniem, możliwe jest określenie dokładnej odległości od przeszkody, która doprowadziła do jego odbicia. Model ultradźwiękowy posiada – w dużym uproszczeniu – głośnik oraz mikrofon. Za pomocą tego pierwszego emitowane są fale ultradźwiękowe – niesłyszalne dla ludzkiego ucha, jednak podlegające takim samym prawom fizyki jak dźwięki, które normalnie słyszymy. Mikrofon natomiast odpowiedzialny jest za wychwycenie odbicia tych fal, co zawsze będzie odbywać się z minimalnym opóźnieniem. Dane te następnie trafiają do centralki, nierzadko wbudowanej w jeden z modułów elektronicznych zawartych w samochodzie. Tam dochodzi do przeprowadzenia niezbędnych obliczeń, na podstawie których wyliczana jest odległość od przeszkody, która znajduje się za konkretnym czujnikiem. Ultradźwiękowych modeli zazwyczaj potrzeba kilka, ponieważ każdy ma dość wąskie spektrum działania. Najczęściej stosowane są cztery z tyłu i – jeżeli auto jest wyposażone w czujniki z przodu – taka sama ich ilość powinna występować w przednim zderzaku.
Rzadziej stosowane, jednak również wykorzystywane w systemach wspomagania parkowania, są czujniki radarowe i laserowe. Te pierwsze wykorzystują działanie fali elektromagnetycznej, która po odbiciu od przeszkody wraca do źródła również z pewnym minimalnym opóźnieniem. Pozwala to na wyliczenie odległości, która dzieli pojazd od przeszkód w okolicy. Rozwinięciem tej technologii są natomiast czujniki typu laserowego, które są urządzeniami optycznymi. Wysyłają wiązkę lasera i sprawdzają czas, który upłynął od momentu jej wysłania do powrotu odbicia. Następnie dane te przekazywane są do odpowiedniej centralki, która – podobnie jak w przypadku czujników ultradźwiękowych – dokonuje obliczeń i wysyła odpowiednie komunikaty o przeszkodach do kierowcy. Czujniki radarowe i laserowe montowane z przodu pojazdu najczęściej są częścią instalacji tempomatu adaptacyjnego, który pozwala na automatyczne utrzymywanie przez samochód odległości od poprzedzających pojazdów. Niesamowicie ułatwia to podróżowanie po autostradach i drogach ekspresowych, dzięki temu, że kierowca nie musi praktycznie wcale używać pedału hamulca, a w połączeniu z systemem automatycznego utrzymywania pojazdu w pasie ruchu można uzyskać w pełni funkcjonalnego autopilota. Pojazdy posiadające z przodu radar tempomatu adaptacyjnego wykorzystują go również w czasie wykrywania przeszkód podczas parkowania.
Sposób montażu czujników parkowania Japantech we Wrocławiu, cena oraz czas wykonania tej usługi zależy w dużej mierze od konkretnego pojazdu, a także wybranego rodzaju systemu. Możliwe jest bowiem wyposażenie się w uniwersalny, gotowy zestaw czujników, które nie współpracują w żaden sposób z pozostałą elektroniką w samochodzie. Jeżeli natomiast pojazd mógł posiadać fabrycznie czujniki parkowania, najlepszym wyjściem z sytuacji będzie doposażenie go w taki właśnie system, który w pełni współpracuje z całą instalacją elektryczną samochodu.
Uniwersalne zestawy czujników parkowania można zamontować w absolutnie każdym samochodzie. Również w takim, który nigdy nie miał przewidzianej fabrycznie takiej instalacji. Montaż polega na wywierceniu otworów w zderzaku, włożeniu czujników na swoje miejsce, przeprowadzeniu kabli do bagażnika lub kabiny pasażerskiej i zamontowaniu centralki w niewidocznym, ale łatwo dostępnym miejscu. Pozostaje już tylko podpięcie głośnika, który poprzez emitowanie piknięć będzie informował kierowcę o zbliżaniu się do przeszkody. Możliwe jest także wybranie bardziej zaawansowanego zestawu, który oprócz czujników tylnych będzie posiadał także przednie, a – oprócz powiadomienia dźwiękowego – będzie wskazywał umiejscowienie przeszkód i odległość do nich na specjalnym wyświetlaczu, montowanym na desce rozdzielczej.
Prawie wszystkie obecnie sprzedawane samochody mogą posiadać czujniki parkowania. W wielu modelach jest to rozwiązanie będące standardowym wyposażeniem. Jeżeli natomiast Twój samochód go nie posiada, możliwe jest dokonanie tzw. doposażenia. Polega ono na zakupie fabrycznych czujników, wiązki przewodów oraz innych podzespołów, a następnie montaż ich w samochodzie. Zwieńczeniem całej operacji jest najczęściej przeprowadzenie tzw. kodowania, czyli zapisania w odpowiednim module elektronicznym informacji o obecności czujników i włączenie ich obsługi. Fabryczna instalacja ma pewną przewagę nad uniwersalną, którą oczywiście także można w takiej sytuacji wykorzystać. Oryginalne czujniki zwykle integrują się z instalacją pokładową pojazdu, wyświetlając przeszkody i odległości na wyświetlaczu zestawu wskaźników albo ekranie radia, a sygnały dźwiękowe emitowane są bezpośrednio z instalacji audio wykorzystywanej przez samo radio.
Posiadanie czujników parkowania to ogromna przewaga w ruchu miejskim, gdzie znalezienie miejsca parkingowego bywa trudne i wymaga ustawiania pojazdu w bardzo wąskich przestrzeniach. Czujniki znacznie zwiększają bezpieczeństwo podczas tych manewrów, uprzedzając kierowcę o zbliżaniu się do przeszkody poprzez pikanie lub wyświetlanie odległości na komputerze pokładowym. Niezależnie od tego, jaki rodzaj czujników wybierzesz i na jaką instalację się zdecydujesz, doświadczysz wielu zalet takiego rozwiązania. Zapraszamy do naszego serwisu Japantech, w którym dokonamy profesjonalnego montażu systemu parkingowego do niemal każdego auta!