fbpx
Naprawa DPF we Wrocławiu
  • 23 stycznia, 2024

Naprawa DPF we Wrocławiu

Naprawa DPF we Wrocławiu to usługa, z której korzysta wielu kierowców. Dotyczy ona głównie właścicieli aut z silnikami diesla, jednak filtry cząstek stałych (DPF) zaczynają pojawiać się powoli także w pojazdach benzynowych. Ich zadaniem jest wyłapywanie cząsteczek sadzy, by nie wydostawały się z rury wydechowej samochodu. Są one bowiem niekorzystne dla środowiska naturalnego, a nowoczesne normy spalin wymusiły stosowanie systemów, takich jak DPF. Niestety nierzadko zdarza się, że filtry ulegają zatkaniu i konieczna jest ich naprawa.

Spis treści:
Dlaczego bywa konieczna?
Rola tego komponentu
Filtry suche i mokre
Jak przebiega serwis?
Objawy awarii

Dlaczego naprawa filtra DPF we Wrocławiu bywa konieczna?

Naprawa filtra DPF we Wrocławiu to jedna z usług, jaką oferuje nasz serwis Japantech. Specjalizujemy się w samochodach japońskich i koreańskich, jednak podejmujemy się serwisu pojazdów także innego pochodzenia. Filtry cząstek stałych są bowiem obecne we wszystkich współczesnych dieslach, niezależnie od miejsca ich wyprodukowania. Zostało to wymuszone poprzez coraz bardziej rygorystyczne normy spalin, które zakładają redukcję ilości sadzy, jaka może wydobywać się z rur wydechowych. Niestety po 100-200 tysiącach kilometrów wiele filtrów tego typu ulega awariom, co skutkuje pojawieniem się błędu na desce rozdzielczej i ograniczeniem mocy silnika, a czasami całkowitą niezdolnością samochodu do jazdy. W naszym serwisie przeprowadzamy kompleksowy serwis zapchanego filtra, a także szereg innych usług. Zajmujemy się, m.in. naprawą hamulców, układu wydechowego, skrzyni biegów lub chłodnic, wymianą paska rozrządu, sprzęgła, koła dwumasowego czy katalizatora. Przeprowadzamy także pełną konserwację podwozia oraz profesjonalny przegląd techniczny. W naszym serwisie pracują najlepsi specjaliści od elektryki i elektroniki samochodowej, a także diagnostyki komputerowej.

Jaką rolę pełni filtr cząstek stałych?

Popularne stwierdzenie, że silnik wysokoprężny musi generować tumany czarnego dymu podczas mocnego wciskania pedału gazu, nie jest już do końca prawdziwe. Współczesne diesle nie emitują dużych ilości sadzy, czyli właśnie mikroskopijnych cząsteczek tworzących widoczny dla oka ciemny kolor spalin. Osiągnięto to za pomocą nowoczesnych układów wtryskowych, które rozpylają olej napędowy w niemal idealną mgłę. Nie oznacza to jednak, że pewien stopień emisji ciągle nie ma miejsca, co dzieje się zwłaszcza podczas gwałtownego wciskania pedału gazu, zanim turbosprężarka osiągnie odpowiednie obroty i wytworzy wymagane ciśnienie doładowania. By silnik nie zanieczyszczał środowiska, stworzono filtry DPF – z angielskiego „diesel particulate filter”. Można też spotkać się ze skrótem FAP – od francuskiej nazwy „filtre à particules”. W ich wnętrzu znajduje się gęsta siatka, która przepuszcza spaliny, ale zatrzymuje wspomniane wcześniej mikroskopijne cząsteczki sadzy. Raz na kilkaset kilometrów dochodzi do procedury wypalania, a więc zwiększenia temperatury spalin wydobywających się z silnika, które spalają sadzę na popiół.

Różne rodzaje filtrów

W samochodach różnych marek stosowane są filtry cząstek stałych typu suchego albo mokrego. Ich zadanie jest takie samo, jednak reakcje chemiczne zachodzące wewnątrz działają inaczej. Ten pierwszy posiada dużą ilość pierwiastków szlachetnych, przez co jest droższy. Nie potrzebuje jednak żadnego dodatkowego wyposażenia, by mógł dopalić zgromadzone cząsteczki sadzy. Dzieje się to albo za pośrednictwem znacznego podniesienia temperatury spalin w silniku (wtrysk dodatkowych dawek paliwa w suwie wydechu), albo poprzez dodatkowy wtryskiwacz zamontowany tuż przed wejściem spalin do filtra. Inaczej działają modele typu mokrego, w których ilość metali szlachetnych znacznie zredukowano. Nie są one potrzebne, ponieważ reakcja chemiczna wspomagana jest specjalnym płynem, który kierowca musi co jakiś czas uzupełniać w specjalnym pojemniku. Proces wypalania sadzy odbywa się poprzez wtryśnięcie ów roztworu do wnętrza DPF.

Zegary w aucieJak przebiega naprawa DPF we Wrocławiu?

Naprawa DPF w naszym serwisie Japantech we Wrocławiu polega na kompleksowej regeneracji tego komponentu poza pojazdem. Przeprowadzamy nowoczesną procedurę naprawy filtrów z wykorzystaniem specjalnej maszyny. Na początku demontujemy filtr z samochodu i przeprowadzamy jego inspekcję. Doświadczony pracownik sprawdza przyczynę problemu, ocenę stopnia niedrożności filtra oraz ocenia czy nie posiada on żadnych fizycznych uszkodzeń, takich jak pęknięcie ceramiki. Następnie umieszczamy komponent w specjalnej maszynie. Po jej uruchomieniu, przez wnętrze filtra przepuszczana jest pod bardzo wysokim ciśnieniem woda ze specjalnym detergentem. Odbywa się to w różnych kierunkach. W ten sposób zgromadzona sadza, ale również popioły pozostałe po poprzednich wypalaniach w czasie jazdy są rozpuszczane i wypłukiwane ze środka. Po tym zabiegu filtr zostaje osuszony za pomocą sprężonego powietrza o niskiej temperaturze, by nie uszkodzić całego układu. Po przeprowadzonej regeneracji filtr jest jak nowy, a my przygotowujemy klientowi pełną dokumentację, która zawiera wydruki sprawności zarówno przed, jak i po przeprowadzonym czyszczeniu. Taka regeneracja zapchanego komponentu często pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Zakup nowego FAP-u to bowiem minimum 3 000 złotych, a DPF może kosztować nawet do 10 000 zł w przypadku niektórych marek.

Jakie są objawy awarii?

Zanim zdecydujesz się na wizytę w serwisie powinieneś wiedzieć, jakie są pierwsze objawy awarii filtra cząstek stałych. Otóż w znacznej większości aut kierowca nie jest informowany o stopniu zapchania filtra, a także czasie jego wypalania. Jeżdżąc dużo po mieście i robiąc krótkie dystanse, emisja sadzy jest większa, za to procedura wypalania nie może się rozpocząć ze względu na niską temperaturę silnika i krótkie okresy jego pracy. To właśnie wtedy może dojść do nadmiernego zapchania tego elementu sadzą, co wywołuje zauważalny spadek mocy pojazdu, a także pojawienie się żółtej kontrolki na zegarach. Jeżeli nie jest to błąd krytyczny, przejechanie kilkudziesięciu kilometrów po autostradzie z dużą prędkością obrotową silnika może rozwiązać problem. Jeżeli jednak doszło już do przejścia jednostki napędowej w tryb awaryjny, co oznacza drastyczne ograniczenie jej mocy oraz zablokowanie procedury wypalania sadzy w czasie jazdy, konieczny będzie demontaż filtra i jego regeneracja poza pojazdem.

Filtr DPF to rozwiązanie bardzo dobre dla środowiska naturalnego, jako że eliminuje emisję najbardziej szkodliwych substancji przez silniki wysokoprężne. Niestety, gdy dojdzie do ich awarii, potrafią jedynie przyprawić kierowcę o ból głowy. Serwis Japantech to miejsce, gdzie zlecisz szybką i skuteczną naprawę usterki filtra. Zapraszamy do skontaktowania się z nami i umówienia na wizytę w jednym z naszych dwóch warsztatów we Wrocławiu!

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój komentarz zostanie opublikowany w ciągu 24 godzin.

2021 japantech.pl | Nasz serwis używa plików cookies. Akceptując lub korzystając dalej z serwisu, wyrażają Państwo zgodę na politykę prywatności i cookies JT Serwis Marcin Ładowski z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Karkonoskiej 39, 53-015 Wrocław, NIP: 899-250-63-90, REGON: 932975190