fbpx
Mechanik 4×4 we Wrocławiu
  • 18 grudnia, 2023

Mechanik 4×4 we Wrocławiu

Mechanik 4×4 we Wrocławiu będzie pomocny zarówno dla Twojego samochodu osobowego, jak i terenowego. Napęd na wszystkie koła jest bowiem stosowany coraz powszechniej. Wyposaża się w niego nie tylko auta off-roadowe, ale również mocniejsze pojazdy drogowe. Wynika to z konieczności zapewnienia lepszej przyczepności podczas gwałtownego przyspieszania i jazdy z wysoką prędkością, co w przypadku bardzo mocnych silników nie może być realizowane tylko przez jedną oś. Zapraszamy do zapoznania się z naszym przeglądem typów napędu 4×4, częstych usterek w nich występujących oraz sposobów prawidłowej jazdy z ich wykorzystaniem.

Spis treści:
Czym jest napęd „cztery na cztery”?
Napęd typu FWD
Napęd typu AWD
Częste usterki
Zużycie elementów eksploatacyjnych
Uszkodzenia od nieumiejętnej jazdy

Mechanik 4×4 we Wrocławiu o napędzie na cztery koła

Mechanik 4×4 we Wrocławiu zajmuje się profesjonalną naprawą oraz serwisem eksploatacyjnym napędów na wszystkie osie, które są coraz częściej stosowane we współczesnych pojazdach. W serwisie Japantech, gdzie świadczymy kompleksowe usługi w tym zakresie, zatrudniamy specjalistów zajmujących się zarówno napędami typowo terenowymi (pojazdy off-roadowe), jak również „cywilnymi”, czyli tymi montowanymi w autach użytkowanych wyłącznie na drogach asfaltowych. Zanim rozpoczniemy omawianie rodzajów tych napędów, kilka słów o tym, czym one w ogóle są. Otóż napęd „cztery na cztery” lub „napęd na cztery koła”, oznacza, że silnik pojazdu może przenosić moc na wszystkie osie, a zarazem wszystkie koła samochodu. Dzięki temu możliwa jest jazda poza drogami utwardzonymi bez ryzyka zakopania się w błocie, jak również wykorzystanie pełnej mocy dużego silnika w zwykłych pojazdach na asfaltowej drodze.

Napęd typu FWD (four wheel drive)

Wśród aut z napędem 4×4 można znaleźć kilka rozwiązań dotyczących sposobu dostarczania mocy na koła. Najbardziej popularny jest napęd FWD, który oznacza z ang. „four wheel drive”, czyli po prostu napęd na cztery koła. W tym systemie bardzo istotny jest fakt, iż w normalnych warunkach napędzana jest tylko jedna oś (zazwyczaj tylna), a druga toczy się swobodnie po nawierzchni. Rozwiązanie to wykorzystywane jest dla oszczędności paliwa. Jeżeli natomiast chcesz wjechać takim pojazdem w teren, za pomocą specjalnej dźwigni lub przełącznika dołączasz napęd drugiej osi. Dodatkowo możliwe jest zablokowanie mechanizmu lub mechanizmów różnicowych, a także włączenie reduktora, co jeszcze bardziej ułatwia poruszanie się w trudnym terenie. Rozwiązanie to można znaleźć głównie w pojazdach off-roadowych, które z zasady muszą posiadać rozbudowany system napędu tego typu.

Napęd typu AWD (all wheel drive)

Drugi pod względem popularności jest napęd typu AWD, z angielskiego „all wheel drive”, czyli napęd na wszystkie koła. Teoretycznie niczym nie różni się on od FWD, jednak w praktyce te różnice są znaczne. Przede wszystkim nie znajdziesz tu dźwigni lub przełącznika uruchamiającego napęd drugiej osi. W napędzie AWD cztery koła napędzane są przez cały czas, niezależnie od warunków jazdy. W bardziej budżetowych pojazdach stosuje się ograniczoną wersję AWD, która polega na stałym napędzaniu jednej osi (tu zwykle przedniej), a druga dołączana jest poprzez sprzęgło cierne w momencie, gdy komputer pojazdu wykryje buksowanie kół. Ten rodzaj napędu najczęściej znaleźć można w pojazdach drogowych (np. Audi Quattro, BMW xDrive), a używa się go z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala na pewniejsze prowadzenie i możliwość wykorzystania pełnej mocy silnika, co w przypadku napędzania tylko jednej osi byłoby trudne nawet z wykorzystaniem bardzo szerokich opon. Po drugie umożliwia bezpieczniejszą jazdę zimą, a także gwarancję, że wyjedziesz z każdej zaspy śnieżnej.

Auta off-roadoweMechanik 4×4 we Wrocławiu o usterkach napędu na obie osie

Mechanicy w naszym serwisie we Wrocławiu zajmują się nie tylko usterkami związanymi z napędem 4×4, ale także innymi problemami. W Japantech jesteśmy w stanie przeprowadzić dokładny przegląd auta i poddać naprawie różne komponenty, takie jak silnik, hamulce, pasek rozrządu, układ wydechowy, katalizator, chłodnice, zawieszenie, klimatyzację i wiele innych. Świadczymy kompleksowe usługi z zakresu diagnostyki pojazdu. Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii napędu na wszystkie koła w pojazdach terenowych i osobowych. Sytuacje takie związane są zarówno z zużyciem eksploatacyjnym pewnych elementów, jak i z nieumiejętną jazdą. Stąd też tak ważne jest, by wiedzieć, jak prawidłowo poruszać się autem z napędem „cztery na cztery”, a także, by regularnie odwiedzać warsztat, w którym dokonujemy pełnego serwisu oraz napraw tych układów.

Zużycie elementów eksploatacyjnych

Jakie elementy najczęściej zawodzą z powodu ich wyeksploatowania? W przypadku starszych aut zazwyczaj są to siłowniki pneumatyczne, które odpowiadają za załączanie napędu na drugą oś. Gumowe membrany parcieją, a gdy dochodzi do ich pęknięcia, siłownik całkowicie traci swoją funkcjonalność. Może też dojść do uszkodzenia rurek podciśnieniowych, a także elektrozaworów. Kolejna sprawa to wycieki oleju ze skrzyni przekładniowej, skrzyni rozdzielczej, a także mostów napędowych. Uszczelnienia z wiekiem tracą swoje właściwości, co może spowodować coraz większe ubytki oleju z powyższych podzespołów. Jeżeli natomiast zapomnisz o jego regularnej kontroli i stan obniży się zbyt mocno, może dojść do poważnych uszkodzeń wyżej wymienionych elementów. Niestety takie sytuacje nie są rzadkie, zwłaszcza w starszych autach terenowych oraz drogowych z napędem tego typu. W przypadku tych drugich, które posiadają dołączany napęd AWD, zużyciu mogą ulec także tarczki sprzęgłowe. Spowoduje to zmniejszenie skuteczności przenoszenia mocy na drugą oś, a w skrajnych przypadkach całkowitą niesprawność tego systemu.

Uszkodzenia spowodowane nieumiejętną jazdą

Kolejna kwestia to nieumiejętne prowadzenia auta, które posiada napęd na cztery koła. W przypadku aut terenowych z układem FWD należy pamiętać, że dołączanie drugiej osi musi odbywać się podczas całkowitego zatrzymania auta. Nie można dokonywać przełączeń podczas jazdy, ani nawet powolnego toczenia się. W skrzyni rozdzielczej dochodzi bowiem do trwałego zazębienia się kół, co nie może odbywać się, gdy te są jeszcze w ruchu. Nie należy też pod żadnym pozorem uruchamiać blokad mostów napędowych podczas jazdy po utwardzonej nawierzchni. W skrajnych przypadkach może się to skończyć rozerwaniem przegubów napędowych albo zniszczeniem trybów w skrzyni rozdzielczej. Natomiast w autach drogowych, które wyposażono w system AWD z dołączanym napędem drugiej osi, z zasady nie powinno się go przeciążać. Nie mogąc długo wyjechać z zaspy śnieżnej, należy przerywać próby co kilka minut, inaczej skończy się to spaleniem tarczek sprzęgła dodatkowego i trwałym uszkodzeniem napędu drugiej osi. Nasz serwis zajmuje się nie tylko naprawą mechaniczną aut off-roadowych, ale także aut osobowych (głównie japońskich), dostawczych czy busów.

Posiadanie w samochodzie napędu 4×4 otwiera przed Tobą bardzo duże możliwości. Pozwala na jazdę po bezdrożach pojazdami off-roadowymi, a w przypadku zwykłych aut daje możliwość wykorzystania mocy silnika w pełni, pozwalając również na łatwe poruszanie się po ośnieżonej nawierzchni. By wykorzystać szerokie możliwości napędu powinieneś przede wszystkim sprawdzić, jaki rodzaj zainstalowany jest w Twoim aucie, a następnie eksploatować go w poprawny sposób. Nie możesz też zapomnieć o regularnym serwisie, który wykona dla Ciebie nasz wrocławski warsztat Japantech.

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój komentarz zostanie opublikowany w ciągu 24 godzin.

2021 japantech.pl | Nasz serwis używa plików cookies. Akceptując lub korzystając dalej z serwisu, wyrażają Państwo zgodę na politykę prywatności i cookies JT Serwis Marcin Ładowski z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Karkonoskiej 39, 53-015 Wrocław, NIP: 899-250-63-90, REGON: 932975190