- 25 czerwca, 2020
- 2146
- 0
Ustawienie zbieżności we Wrocławiu to jedna z usług, o której zleceniu powinien pomyśleć każdy kierowca. Należy ona do czynności związanych z prawidłową regulacją geometrii kół, co znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy. Jej umiejętne przeprowadzenie przedłuża też żywotność opon i elementów układu kierowniczego czy zawieszenia. Usługi związane z ustawieniem geometrii kół oferuje niezależny serwis specjalistyczny Japan-Tech.
Spis treści
Czynniki wpływające na zbieżność kół
Następstwa niewłaściwego ustawienia geometrii kół
Parametry ustawiane w czasie kontroli geometrii kół
Rodzaje zbieżności kół
Nasza oferta
Ustawienie zbieżności we Wrocławiu jest usługą, która opiera się na korekcie geometrii kół w oparciu o dane fabryczne poszczególnych modeli aut. Regulację tego typu należy co pewien czas kontrolować, a w razie potrzeby poddać modyfikacji. Geometria kół ulega zmianom na skutek zużycia elementów zawieszenia, a także po kolizji czy wypadku. Do takiej sytuacji dochodzi również np. po wjechaniu w większą dziurę, znacznej ingerencji w układ kierowniczy lub zamontowaniu nowych opon.
W większości samochodów koła ustawione na jednej osi nie są położone całkiem równolegle względem siebie. Z reguły kierują się pod niewielkim kątem na zewnątrz lub do wewnątrz. Zbieżność kół jest tym samym kątem położenia ich na jednej osi względem siebie. Nie da się tego dostrzec gołym okiem, ze względu na minimalną wartość tych kątów. W rzeczywistości zbieżność wynosi od plus trzech do minus trzech stopni. Koła położone na jednej osi nie powinny jednak odbiegać od siebie pod względem tego parametru. Zbieżność może być poddana regulacji w każdym samochodzie i w dużym stopniu decyduje o stabilności podczas jazdy na wprost, a także kierowalności przy wykonywaniu zakrętów.
W przypadku nieprawidłowego ustawienia geometrii kół, samochód nie może zachować odpowiedniego toru podczas jazdy na wprost. W praktyce pojazd ulega ściągnięciu w jedną ze stron, co wymaga częstych korekt kierownicą. Innym objawem może być zbyt szybkie i nierównomierne zużycie bieżnika opon, a tym samym znaczące skrócenie czasu eksploatacji ogumienia. Problemy ze zbieżnością prowadzą też do przyspieszonego zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Ze względu na dodatkowe opory w czasie jazdy, wystąpić może zwiększone spalanie. Obniża się również komfort i bezpieczeństwo prowadzenia auta, z uwagi na konieczność ciągłych korekt toru przez kierowcę.
Ustawienia zbieżności powinny być kontrolowane raz na rok. Najlepszy moment na przeprowadzenie korekty geometrii kół to okres po sezonie zimowym. O tej porze roku samochód najmocniej narażony jest na wjazd w dziurę ukrytą pod warstwą śniegu lub lodu. Przeprowadzenie kontroli i regulacji zaleca się także po sezonowej wymianie opon i zamontowaniu nowego kompletu ogumienia. Sprawdzenie zbieżności jest wskazane po każdej naprawie zawieszenia, np. wymianie kolumn resorujących, wahaczy czy belki skrętnej. Podobnie wygląda to w przypadku napraw układu kierowniczego, np. wymiany przekładni kierowniczej czy końcówek drążków kierowniczych. Geometrię kół warto ustawić również po wypadku lub kolizji, a także przy nierównomiernym zużyciu bieżnika czy osłabionym komforcie prowadzenia auta.
Ustawienie zbieżności we Wrocławiu najlepiej przeprowadzić w wyspecjalizowanym warsztacie, takim jak Japan-Tech. Sprzęt przeznaczony do korygowania geometrii kół jest bardzo skomplikowany w obsłudze i kosztowny, dlatego nie ma możliwości wykonania tego zabiegu samodzielnie. Urządzenia te powinny być też obsługiwane jedynie przez wykwalifikowanych fachowców. Nasi diagności są w stanie profesjonalnie zrealizować wszystkie prace, włącznie z pozyskaniem danych niezbędnych do prawidłowego ustawienia geometrii.
Zbieżność kół to podstawowy parametr, który wymaga sprawdzenia i wyregulowania. Pomiary dokonywane są z dokładnością do nawet pół milimetra. Ustawienia przeprowadzić można w przedziale od minus trzech do plus siedmiu milimetrów. W przypadku typowych aut osobowych z napędem przednim, korygowanie zbieżności opiera się na obracaniu zamontowaną na drążku kierowniczym przeciwnakrętką. Czynność ta pozwala na właściwe ustawienie drążka poprzecznego. Całą operację specjaliści przeprowadzają po obu stronach pojazdu. Poza regulacją zbieżności, sprawdzić i skorygować można także inne parametry – m.in. kąt wybiegu, pochylenia koła, pochylenia sworznia zwrotnicy przedniego koła, pochylenia koła tylnego, zbieżności tyłu czy kąt różnicowy mechanizmu kierowniczego, a także przesunięcie koła czy ustawienie przegubu kulowego.
Wyróżnić można trzy rodzaje zbieżności kół. Pierwsze z nich to ustawienie zbieżne, czyli tzw. dodatnie. Występuje ono w przypadku, gdy koła na tej samej osi zwrócone są do wewnątrz. Rozbieżność kół to tzw. zbieżność ujemna. Da się ją rozpoznać po tym, że koła tej samej osi skierowane są na stronę zewnętrzną. Występuje także zbieżność ujemna, zwana zerową. W takim przypadku koła ułożone są idealnie równolegle względem siebie. W samochodach tylnonapędowych przednie koła ustawione są zbieżnie, a w przednionapędowych oraz z napędem 4×4 rozbieżnie. Poszczególne ustawienia mają swoje wady i zalety, a określony rodzaj konstrukcji zawieszenia i geometrii wpływa w pewnym stopniu na prowadzenie auta.
Warto pamiętać, że zbieżność kół podczas postoju będzie inna niż w trakcie jazdy. W samochodzie z napędem tylnym, koła przednie poddawane są pchaniu i kąt ulega rozchyleniu. W rezultacie ustawienie kół staje się niemal równoległe. W przypadku napędu przedniego sytuacja ma odwrotny przebieg. Koła przednie ciągną pojazd, a następnie z rozbieżności ustawiają się w równoległe położenie. Zbieżne ustawienie kół przednich zwiększa stabilność prowadzenia samochodu i podnosi komfort jazdy na wprost. Do wad tego ustawienia należy większe zużycie opon i paliwa, a także gorsze prowadzenie w zakrętach. W przypadku kół z przodu ustawionych równolegle eksploatacja jest bardziej ekonomiczna, ale wiąże się z gorszą manewrowością oraz koniecznością korygowania toru jazdy na wprost. Koła rozbieżne dają z kolei dobre prowadzenie i pewność na zakrętach, ale podnoszą zużycie opon i paliwa.
Ustawienie zbieżności we Wrocławiu jest najlepszym sposobem na poprawę geometrii kół. Samochód wyregulowany przez specjalistów z Japan-Tech doskonale zachowuje tor jazdy, dzięki czemu staje się przyjemny i lekki w prowadzeniu. Nie wymaga kurczowego trzymania kierownicy i ciągłego korygowania nią ustawień kół. Poprawia się także wytrzymałość kompletu opon, które mogą wytrzymać nawet pięć lat eksploatacji. Elementu układu kierowniczego i zawieszenia nie ulegają przedwczesnemu zużyciu, co pozostaje nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa jazdy oraz kosztów eksploatacji samochodu.